reklama

Som Slovenka, žijem v USA a učím taliančinu na americkej HIGH SCHOOL. Neveríte?

Ako prezit na strednej skole v USA? No problem! Tu su styri dolezite lekcie od americkych tinedzerov...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Som Slovenka. Zijem v USA uz 16 rokov. Ucim taliancinu na strednej skole. A kazdy den sa ucim nieco nove od mojich studentov. Svoje postrehy som zoradila do styroch lekcii, ktore mi moji studenti sprostredkovavaju pocas mojej kariery na strednej skole.

Lekcie od americkych tinedzerov.

1. Jazyk: 

Kolko slov a vyrazov som sa naucila od mojich uzasnych studentov? Nekonecne vela. Ani moji Americki priatelia, ktori sa nepohybuju v skolskom prostedi pubertakov netusia kolko sa mozu naucit od priemerneho tinedzera. Priklady? “Mrs, you so extra...you bugging, right? Mrs, you have a drip and you are wavy. No cap. Silky. You got your dogs out Mizz…” To je len mini zbierka mojich jazykovych ulovkov z tohto skolskeho roku.. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

*Anglictinu sa mozes naucit od hocikoho.

2. Obliekanie:

Moji studenti si okamzite vsimnu, ked mam make-up, novu manikuru, alebo pedikuru. Chlapci aj dievcata mi davali komplimenty cely tyzden potom, co som sa dala ostrihat. Moje vlastne deti a manzel by si nevsimli ani ked by som si dala piercing ma nos…. Co som mimichodom urobila pocas mojich studii na gympli, a moja mama si to vsimla okamzite. Bola nepricetna… ale odbocujem. Nove saty, nove topanky, tesne dziny - studenti komentuju moj vyzor kazdy den a musim povedat ze skoro vzdy v pozitivnom zmysle. Aby som bola uprimna, make-up nemam skoro nikdy, manikuru tiez len prilezitostne, ale flip flopy nosim az do prvych mrazov v novembri a pedikura je mojim mini-utekom z reality.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme, ked mam zly den a zaspim do prace, moj outfit je katastrofa, vlasy neucesane a prva hodina je ako vybuch sopky Etny - studentom ani toto neujde pozornosti. Ako to spracujem pred nimi: s usmevom vascinou hodinu zakoncim vysvetlenim, preco som ako blazniva carodejnica z krajiny Oz. Som clovek, robim chyby a obcas som katastrofa... 

  • Vyzor a prvotny dojem je naozaj dolezity. 

3. Ako oklamat system:

Ako kazda institucia, aj nasa skola ma mnozstvo pravidiel a “zakonov” ktore by mali nasi studenti dodrziavat. V realite vsak nase vedenie ( riaditelka, zaustupcovia, security guards, policajti) nemoze kazde pravidlo dosledne vyzadovat. Bezpecnost je prvorada a az na mensie bitky medzi studentmi je nasa skola chranena a bezpecna - slusny vykon kedze mame v budove cez 1500 studentov. Ale co take pravidla ako zakaz nosenia ciapok, zakaz odhalenych pupkov a sortiek, ktore naozaj nic neskryvaju? Tieto pravidla su tzv. flexibilne pravidla. Ak si slusny ziak, nikoho nenasieras a ked Ta ucitel/ security poziada, aby si si dal dole ciapku - posluchnes a povies “Sorry” - nic sa Ti nestane. Ak naopak zacnes odvravat, ignorovat alebo sa hadat - stanes sa tercom a dosledne ides k zastupcovi na “koberec”. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Ak vies dodrziavat flexibilne pravidla, nic sa ti nestane.

4. Ako nadviazat priatelstva:

Vo verejnej strednej skole v USA to rozhodne nevyzera ako v Disney sitcomoch, kde je kazdy perfektne upraveny a dava si ucebnice do satnikov ( lockers). V realite, vela mojich studentov pride do skoly v pyzamovych nohaviciach, s Dunkin Donuts kavou v plastikovom pohari a “locker” NIKDY nepouziva. V sitcomoch sa kazdy vzdy usmieva a ma vela priatelov. V realite sa decka stale neusmievaju, niektori studenti sa doslova mracia, ale vascina ma naozaj vela priatelov. Mozno je to tym, ze v nasej skole sa presuvaju studenti z triedy do triedy, ich rozvrhy su individualne a tak vela z nich neustale stretava nove decka rozneho veku, rozneho studijneho zamerania a rozneho povodu. Ja som presla piatimi rokmi bilingvalneho gymnazia a studentov z inych tried som skoro vobec nepoznala; nikdy som nemala moznost sa s novymi ludmi pocas studia stretnut. Napodobne pocas studia na vyske som povodne v skole poznala len ludi z odboru Estetika a Slovencina…. Vdaka bohu za moje ulety na Mlynoch a za moje zurovanie v Bratislave okolo roku 2000. Vela novych ludi som stretla vlastne az pocas vysky, nie v laviciach strednej skoly. Americky skolsky system mixuje decka v triedach uz od tzv. Middle school, co je circa 6.-7. trieda. Vdaka tomu si myslim, ze ich “social skills” su lepsie vyvinute. Vdaka tomu maju vagny pojem “friends” co by sme viac menej na Slovensku asi nazvali ako znami, nie priatelia. Na nasej strednej skole si skoro kazdy najde svoju skupinu priatelov/ znamych. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Ked hladas novych znamych vyskusaj novy predmet/ rozvrh. Nikdy nevies koho stretnes vo vedlajsej lavici. 

To je len zopar postrehov z mojho zivota za velkou mlakou, kde mam moznost kazdy den pozorovat a ucit sa nove lekcie od stredoskolakov. A co vy? Co vas naucili tinedzeri?

 

Anna Porto

Anna Porto

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Slovenka. ZIjem v USA uz 16 rokov. Ucim taliancinu na verejnej americkej strednej skole, kde zbieram zazitky a inspiracie. Chcete vediet co sa deje v skolach, uliciach a rodinach v USA: nech sa paci... Zoznam autorových rubrík:  skolstvoSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu